Monday, December 28, 2009

Orang Kita

Assalamualaikum...
Berjumpa lagi kita hari ni. Nampak x tajuk kat atas tu"orang kita". Itulah yang aku nak cakap. Aku tak maksudkan sesiapa namun sesiapa yang baca dan rasa macam diri dia berada dalam situasi ini harap korang ubahlah sikap tu ye.

Aku nak bercerita mengenai sikap peniaga - peniaga melayu yang aku rasa tak pernah berubah dari dulu sampai sekarang. Kelulusan "PHD" yang terlampau banyak dalam masyarakat kita. Tak boleh tengok orang tu berjaya or perniagaannya maju sikit mulalah membuat gosip, kononnya orang tu guna bomohlah, ada letak benda- benda yang bukan or lain- lain lagi. Mereka seolah- olah tidak senang melihat kaum mereka sendiri maju. Apa punya sikaplah.

Cuba kita lihat kedai-kedai bangsa lain contohnya cinalah, bukan untuk menimbulkan isu perkauman, tapi sebagai contoh. Jarang aku lihat orang cina yang punya "phd" sesama mereka. Dan banyak kedai - kedai mereka semuanya maju- maju walaupun mereka bersaing. Contohnya kedai makan, kadang - kadang dalam satu kedai ada ramai yang berniaga. Kan pelik macammana diaorang leh duduk satu bumbung kita tak.

Tapi minggu lepas aku telah makan- makan kat satu tempat ni, n aku lihat tulah tempat yang pertama aku lihat peniaga - peniaga melayu ramah sesama mereka. Siap bergurau senda lagi. Tak de pun aku tengok diorang jatuh bermasam muka sesama mereka, bab aku ada tanya kat abang kedai tu, dia cakap peniaga kat sini semua melayu dan diorang semua memang peramah. Yang aku tak leh tahan, diorang siap promote kedai lain walaupun pelanggan tu tak masuk kedai diorang. Dan lepas tu ada juga pelanggan yang datang kekedai diorang.

Itulah yang kita cakap, rezeki Allah ada dimana - mana. yang penting kita usaha dan sentiasa jaga hubungan kita denganya dan sesama manusia. Buangkanlah perasaan hasad dengki tu, korang tak kan kemana kalau masih dengan sikap tu. Mungkin hari ni korang berjaya dan ketawa melihat orang lain jatuh, tapi mungkin esok Allah tarik balik nikmat yang diberikan.. menyesal tak sudahlah jawabnya.

Ok lah, itu saja coretan untuk hari ini. Wassallam.

1 comment: