Thursday, April 1, 2010

Kenapa Kau Perlu Menangis


Selamat kembali kepada pembaca sekalian...Berjumpa kita lagi nampaknya. Wadah yang ingin saya utarakan hari ini "Kenapa Kita Perlu Menangis"..
Menangis merupakan satu cara untuk kita melepaskan segala masalah, beban even anything yang membuatkan kita ingin menangis. Menangis adalah cara paling mudah untuk melepaskan perasaan tanpa perlu untuk kita membayar satu sen.
Tapi sesetangah orang mengatakan menangis menandakan kita ini lemah, mudah mengalah dan pelbagai lagi pandangan yang negatif. Namun sejauh mana kebenaran andaian yang diberikan, hanya kita yang mengalami situasi tersebut dapat menetukan betulkah kita menangis kerana kita lemah????
Bagi aku menangis itu merupakan satu permulaan kepada langkah yang baru. Contohnya, menangis kerana mendapat result yang teruk dalam exam. Tentunya bagi sesetengah orang perkara ini normal thing in life but sesetengah orang mungkin mengangap ia amat penting seolah2 mareka kalah dalam pertarungan. Ye, sambil menangis kita akan mengimbas kembali kenapa kita gagal, dan apakah penyebabnya.. Dan selepas itu kita mula merangka apa yang perlu dibuat untuk menangani kegagalan tersbut. Mungkin diri ini jauh dari yang esa n mungkin kita ada dosa2 yang belum diamapunkan , x kira lah samada dari ibu bapa, kawan2 or org lain.
Dan bagi kaum adam pula, menangis sering dikatakan lambang maruah. Jika seorang lelaki menangis orang cakap x macho n sebagainya. Tapi mereka yang mengatakan begitu adalah orang yang hipokrit. Kita ini manusia biasa yang mempunyai hati nurani yang mudah tersentuh. Bagi kaum hawa menangis merupakan simbolik kepada wanita, ia amat rapat dengan wanita. Ini kerana hati wanita yang mudah rapuh. Namun aku x cakap begitu, org diluar yang cakap begitu.
Apa pun perpektif orang kat luar sana tentang menangis ni, aku x kisah. Pada aku kita berhak untuk mengeluarkan pendapat yang berbeza. Kerana mengeluarkan pendapat yang berbeza dapat menolong kita berfikiran dengan lebih positif n mematang diri.


Dalam kesyahduan malam,
Kududuk menghadap Illahi,
Merenung Rezeki Dan nikmat hidup yang diberi,
Menginsafi setiap sedutan nafas yang dibelenggu dosa,
Apakah Dia akan meredhai setiap yang kulakukan,
seiring hayat ku,

Dalam kesyahduan malam,
Terdengar esakan hambanya,
memohon keampunan,
Agar dimudahkan perjalanan di Alam sana,
Namun mungkinkah doanya diterima,
Mungkinkah taubatnya diterima???

Dalam kesyahduan malam,
Terkenag daku orang berkata,
Menangis itu tanda kelemahan,
Tanda kekalahan,
Tanda yang pelbagai lagi,
Jika kau mengetahui,
Hikmah disebalik setiap tangisan,
Maka dikau tidak akan mengata,
Owh, sungguh ruginya dirimu.

Dalam kesyahduan malam,
Dia menangis tanpa henti,
Betapa kerdilnya diri ini,
Disisi mu tuhan,
Tidak sanggup untuk meminta lebih dari mu tuhan...

Terimalah doa insan kerdil ini tuhan,
daku tidak mampu untuk megeluarkan air mata lagi,
meninsafi kedaifan diri,
AMPUNKAN AKU TUHAN.....

No comments:

Post a Comment